Krótki poradnik o tym jak stworzyć dobrą fabułę jeżeli kręci cię fantastyka

Człowiek zawsze zastanawia się co by tu wymyślić, co mógłbym zrobić żeby móc sobie na chill oucie przeżyć życie, jak mogę stać się nad...



Człowiek zawsze zastanawia się co by tu wymyślić, co mógłbym zrobić żeby móc sobie na chill oucie przeżyć życie, jak mogę stać się nadzianym właścicielem wyspy, wynajmować pokój w jednym z najdroższych hoteli w Londynie? Otóż osoby które nie umieją śpiewać, są kiepskie z matematyki a na dodatek nie zostały obdarzone wiarą w posiadanie talentu do malowania pozostaje jeszcze opcja alternatywna w postaci napisania dobrej książki. Ale mam tu na myśli takiej najlepszej z najlepszych czyli coś pokroju Harrego Pottera czy Władce Pierścieni. Co łączy te dwie powieści? Pozornie dwa różne światy. Jednak mam dużą nadzieje że zaskoczę was ilością podobieństw jakich się można tutaj doszukać.


1. Wybierz sobie rodzaj bohatera
Wojownik Zadanie : Walka i wygrana dla słusznych sprawCnota+to czego się obawia: Odwaga, boi się słabości Jak bohater pokonuje smoka: Przeciwstawia się, konfrontuje, zabija Twórca Zadanie: Uzyskuje tożsamość przez wykreowanie siebie, samoakceptacjeCnota/Słabość: Indywidualizm, iluzoryczność Jak bohater pokonuje smoka Daje formy do wizji i przyjmuje je jako część siebieOpiekun Zadanie Pomóc innym bez krzywdzenia siebie i innych Cnota/Słabość Współczucie, Empatia, Hojność / BezinteresownośćJak bohater pokonuje smoka Opiekuje się nim, albo tymi którym wyrządził krzywdęPrzeciętna osoba Zadanie Umożliwić każdemu potencjalnemu czytelnikowi utożsamienie się z bohateremCnota/Słabość Empatia, Realizm/ WyrzutekJak bohater pokonuje smoka Pozwala by inni mu pomogliPoza prawem Zadanie Zniszczenie, zemsta, dokonanie rewolucji, zmenia tego co nie działa w społeczeństwie, co jest złe z jego punktu widzenia. Cnota/Słabość : Prawy, radykalny, wolność jest dla niego cenną wartością Jak bohater pokonuje smoka Pozwala by smok sam siebie zniszczył Mędrzec Zadanie Uzyskuje oświecenie, prawdęCnota/Słabość Mądrość, Brak więzi, przywiązaniaJak bohater pokonuje smoka Przewyższa go swoją mocąWędrowca Zadanie Cnota/SłabośćJak bohater pokonuje smoka OdchodziCzarodziej Zadanie Spełnić marzeniaCnota/Słabość Samokontrola Zdolność odnalezienia rozwiązań problemów, nieprzewidziane konsekwencje to coś czego się boiJak bohater pokonuje smoka Przemienia to w coś innegoWładca Zadanie Tworzenie dobrze prosperującej rodziny lub społeczności, osiągnięcie władzyCnota/Słabość Odpowiedzialność, zdolności przywódcze/ Chaos, detronizacjaJak bohater pokonuje smoka Kontroluje goKochanek Zadanie Zysuje wolność i podąża za szczęsciem który uzyskuje przez bycie w związkuCnota/Słabość Pożądanie, Oddanie / Boi się utraty miłościJak bohater pokonuje smoka KochaGłupiec/ BłazenZadanie Cieszy się życiem i zmianami poprzez wykazywanie jego absurduCnota/Słabość Radość, Wolność, NudaJak bohater pokonuje smoka Robi mu psikusaNiewinnyZadanie Zyskuje wierność, wyróżnienie Cnota/Słabość Wiara i optymizm/ PorzucenieJak bohater pokonuje smoka Zaprzecza temu albo szuka ratunku2. Czas na fabułę. Do tworzenia jej można skorzystać z szablonu którym przypadkiem stać się może monomit Joshepha CampbellaAkt 1Separacja/odejście (Zapoznaj czytelników ze swoim bohaterem na samym początku podróży)1. Wezwanie do przygody. Bohater pierwszy raz zauważa że wszystko się teraz zmieni 2. Sprzeciwianie się wezwaniu. Przyszły bohater nie odpowiada na wezwanie, nie godzi się podjąć wyzwania może to być spowodowane obowiązkami które ma do wypełnienia, niepewnością, poczuciem nieadekwatności-wszystkim. 3. Pomoc sił nadprzyrodzonych. Kiedy już bohater podejmuje się wykonania zadania, pojawia się magiczna pomoc4. Przekroczenie pierwszego progu. Punkt w którym bohater rozpoczyna podróż, pozostawia za sobą ograniczenia swojego świata, podróżuje w nieznane do niebezpiecznej krainy gdzie wszystko jest obce i magiczne5. Brzuch wieloryba.Ostateczna separacja bohatera od wcześniej poznanego świata i samego siebie. Bohater zaczyna zdawać sobie sprawę, albo już jest świadom różnicy pomiędzy a starą a nową wersją siebie i świataAkt 2Inicjacja/próby i zwycięstwa Bohater musi udowodnić że jest godnym swojego statusu, czekają na niego wyzwania podczas podróży które podzielić można na dwie kategorie: fizyczne i duchowe6. Droga prób.Seria testów, zadań które musi przezwyciężyć by dokonała się transformacja zwykle bohater jeden lub wiele z tych testów oblewa. 7. Spotkanie z boginią. Punkt wyprawy gdzie bohater doświadcza miłości która ma siłę i znaczenie. 8. Kobieta jako kusicielka. W pewnym momencie bohater jest poddany próbie, musi on oprzeć się pożądaniu które prowadzić go może do porzucenia misji 9. Pojednanie z ojcem. Osoba musi się skonfrontować, z tym właśnie co powstrzymuje go przed osiągnięciem ostatecznej potęgi 10. Apoteoza. Stawanie się boskim, osiągnięcie uczucia roskoszy szczęscia, spokoju 11. Ostateczna nagroda.Osiągnięcie celu, nagroda Akt 3Powrót/powtórna integracja Podróż bohatera to cykl który oznacza także drogę powrotną która nie zawsze jest osiągnięta. Na bohatera czekają kolejne wyzwania.12. Odmowa powrotu. Po całej podróży jak można wrócić do normalnego życia ? Bohater chce zostać w świecie w którym osiągnął perfekcję.13. Magiczny lot. Czasami bohater musi uciekać, ze skarbem który zazdrośnie strzeże14. Pomoc z zewnątrz. Ktoś lub coś prowadzi bohatera i ratuje przywracając go do życia codziennego15. Przejście przez powrotny próg. Ważną rzeczą jest by utrzymać wiedzę którą uzyskał bohater podczas podróży i zintegrować ją z codziennym życiem16. Mistrz dwóch światów. Dla bohatera połączenie światów może być osiągnięciem równowagi pomiędzy fizycznym a duchowym światem. 17. Wolność życia.Osiągnięcie wszystkiego prowadzi do wolności od obaw przed śmiercią. Życie chwilą. Nie myślenie o przyszłości, nie żałowanie przeszłościZałącznik : jeżeli komuś brakowało nawiązań do Gwiezdnych Wojen, Harrego Pottera czy Władcy Pierścieni proszę kliknąć tutaj :Bibliografia:Campbell’s, J. (1987). The hero’s journey.

You Might Also Like

0 komentarze

Flickr Images